Twee weken voor het tournament werd ik door mijn opleiding benaderd met de vraag of ik mee wilde doen aan Adobe Creative Jam. Deze keer was het anders dan normaal: Het was hoofdzakelijk met Adobe XD.  Als early adopter van Adobe XD was ik al snel enthousiast. Mijn ervaringen met het programma gaan terug naar de eerste versie van de public bèta en ik gebruik het nog steeds erg vaak.

 

Voorbereidingen

Echt voorbereiden kun je natuurlijk niet wanneer de opdracht pas ter plaatsen bekend wordt gemaakt. Desalniettemin konden we vanuit research van eerdere thema’s inschatten dat deze altijd breed geïnterpreteerd konden worden. Ik heb van te voren een planning gemaakt om de drie uur zo goed mogelijk te kunnen besteden. Zo hadden we 10-15 minuten ingeruimd voor de analyse, 10 minuten voor de userflow en 35 minuten voor de wireframes en stijlgids. Vervolgens zouden we parallel 1,5 uur kunnen prototypen en 30 minuten alle schermen bij elkaar brengen en verbinden. Het klinkt enorm beperkend, maar dat is de tijdsdruk ook. De hele planning kun je hier bekijken. De planning heeft er voor gezorgd dat we niet te lang in de conceptfase bleven, wat een grote vuilkuil kan zijn in dit soort situaties.

Concept

Ik ben de competitie samen met Brian Schut aangegaan. Het thema voor alle deelnemers was ‘Amsterdam 2030’. Tijdens onze brainstorm onderzochten wij hoe Amsterdam er in 2030 uit zou zien. Eén onderwerp kwam ons al vrij snel te boven: Vervoer. Het vervoer is nu al druk en onoverzichtelijk, laat staan over elf jaar. Wij wilde een app maken welke dit probleem zou oplossen.

Proces

Na het idee zijn we gaan uitdenken wat je als gebruiker zou willen bereiken met een dergelijke app. De app zou bedoeld zijn voor zowel toeristen (aangezien deze progressief zullen stijgen naar 2030 toe) als stadbewoners en bezoekers van buitenaf. De focus moest liggen op de kaart en de verschillende voorzieningen om je heen. Je moest naar bestemmingen kunnen zoeken en universeel vanuit de app kunnen betalen. Als bonus hebben we een ook profielpagina uitgewerkt. Omdat we nog geen duidelijke stijl konden definiëren hebben we besloten dit tijdens het prototypen onder handen te nemen.

Resultaat

Na drie uur zwoegen werd het tijd om onze muizen neer te leggen. We zijn trots op het eindresultaat welke in deze tijd neer konden zetten. Het concept was goed doorvertaald naar de functionaliteiten en de user experience was inventief en goed te begrijpen.

Ondanks onze goede hoop hebben we geen trofee weten binnen te halen. Desondanks zijn we ook niet met lege handen naar huis gegaan: We kregen een Honourable Mention van de jury vanwege onze user experience in een dusdanig korte tijd. Deze mention ging gepaard met een jaar lang gratis Adobe Creative Cloud en… een kussen.

De competitie was een unieke en bijzondere ervaring. We staan er van versteld dat we in een dusdanig korte tijd zoveel voor elkaar hebben gekregen. Andere inzendingen zijn op deze Bēhance-post te bekijken.


Robin Tepe

Robin Tepe

Ik ben een interaction designer en ik deel mijn liefde en kennis over design, marketing, techniek en innovatie graag met iedereen op dit blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *