Na een aantal keer proberen is het Google gelukt om Google Assistent in het Nederlands in de App Store te krijgen. Het is ze gisteravond (2 augustus 2018 ~22:20) gelukt!

Omdat Google het op een andere innovatieve manier aanpakt met voice is het een mooie stap in de goede richting van waar de toekomst ons gaat brengen. Hierbij wilde ik de kans pakken om mijn ervaringen met Google Assistent te delen.

“Praat met…”

De alternatieve manier van waar ik het eerder over had zit ‘m in de “Praat met…” functie. Hiermee kunnen bedrijven zelf met een API een bot maken in de app. Tot nu toe zijn er enkele bedrijven zoals Transavia, KLM, Bol.com, Rabobank, Buienradar, PostNL, Eneco, AH, NOS… en nog meer die meedoen. Waarschijnlijk wordt dit aantal de komende jaren groter. Hieronder een voorbeeld van hoe het bij KLM werkt:

Wat beter is dan bij Siri

Ik schrijf de kop over Siri, simpelweg omdat ik geen ervaringen heb met Alexa en Cortana (shame). Ik weet dat het bij Alexa ook mogelijk is om een API te schrijven en dat de stem bij Alexa goed klinkt. Om bij het onderwerp klank van de stem te blijven is het vreemd dat wanneer je aan Google vraagt om een andere assistent, deze stem in het Nederlands van veel lagere kwaliteit is.

Wat naast de API-mogelijkheid beter is dan bij Siri is het verstaan van commando’s. Siri heeft erg veel moeite met namen die niet Nederlands zijn. Zo wilde ik Google testen in het Italië met echte Italiaanse namen van plaatsen en hotels en hij kwam er prima mee uit de voeten, dat hoef ik bij Siri niet te proberen.

Geen van mijn commondo’s heb ik met het toetsenbord ingevuld. Ik stond er zelf ook verstelt van.

GUI op iOS

GUI staat voor Graphic User Interface en is daarmee de gebruikersinterface van elk apparaat met een display.

Als UI/UX designer heb ik buiten de voice om toch nog wel een commentaar op de GUI van de Google Assistent op iOS: Er zijn buiten de bedieningsknoppen voor de assistent ook rechtsboven twee knoppen te vinden.

Respectievelijk Google Now achtige omgeving en ‘verkennen’. De twee zijn vanwege de lay-out van gelijke waarde maar hebben een compleet andere look and feel en sluiten ook compleet anders af om terug te keren naar de assistent. Niet heel consequent Google, dat kan beter.

Google Assistent en de toekomst van Voice

Dus wat draagt Google Assistent in het Nederlands dan bij aan de toekomst van voice? Dat voice in de toekomst een grote rol gaat spelen binnen techniek en human interaction is een fenomeen. Dat Google Assistent nu in het Nederlands beschikbaar is betekend dat ook dat Nederlandse bedrijven een API kunnen maken en wij als land een stap verder zetten naar de toekomst van voice.


Robin Tepe

Robin Tepe

Ik ben een interaction designer en ik deel mijn liefde en kennis over design, marketing, techniek en innovatie graag met iedereen op dit blog.

1 reactie

Avatar

Kris Zundert · 1 april 2019 op 12:39

Interessant artikel! Zelf ben ik beginnend marketeer dus dit is zeer handige en welkome informatie! Bedankt en ga zo door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *