Growth-Driven design is relatief nieuw begrip als het gaat om het (re)designen van digitale producten zoals websites en apps. Het is desalniettemin wel dé manier om user-centered design toe te passen in een agile omgeving.

Hoe werkt traditioneel webdesign?

Het probleem is vaak dat traditionele redesigns geïsoleerd plaatsvinden en gerealiseerd worden door stakeholders, designers, developers en marketeers. Wanneer de site ‘klaar’ is, vaak na een periode van zes maanden, wordt deze gedeponeerd en wordt hier niet verder naar omgekeken totdat er na twee jaar weer een nieuwe interpretatie gerealiseerd wordt. Dit zorgt voor een hoog risico: Wie weet er zeker dat het design bij de klant bevalt? Bovendien gaat het vaak om een grotere investering. Al helemaal wanneer de website elke twee jaar van begin af aan vernieuwd wordt om bij te blijven. Growth-Driven Design is anders.

De 3 fasen van Growth-Driven Design

Growth-Driven design is de overkoepelende term voor 3 fasen welke een website (re)design doormaakt.

 

1. Strategie

In de eerste fase, de strategie, brengt de opdrachtnemer een aantal zaken goed in kaart. Hij zorgt ervoor dat hij diepgaande kennis vergaart over de doelgroep en de wereld waarin zij leven. Het is belangrijk om jezelf hierbij af te vragen welk probleem er wanneer opgelost dient te worden met behulp van de website. Aan de hand van deze research worden er doelen opgesteld.

 

2. Launchpad

Het launchpad is de relatief snel gebouwde eerste interpretatie van hoe de website er uitziet en functioneert om te voldoen aan de eerder opgestelde doelen. Belangrijk is om te onthouden dat dit niet her definitieve product is. Het launchpad is de fundering om later te optimaliseren.

 

3. Verbeteringen

Zodra de launchpad website live staat is het tijd om zoveel mogelijk userdata te verzamelen. Op deze manier kun je de aan de hand van het gedrag van jouw klant verbeteringen doorvoeren en het lauchpad verder optimaliseren. Succesvolle websites zijn niet over één dag ijs gemaakt, deze zijn constant verbeterd aan de hand van ondervindingen.

Case Voorbeeld

Persoonlijk ben ik erg voorstander van growth-driven design toepassen in mijn projecten wanneer daar vanuit de klant overeenstemming voor is gevonden. Zo heb ik onlangs voor DigiVox het redesign van hun website volgens deze methodologie toegepast. Zo bleek dat het fundament welke ze eerste hadden niet toereikend en duidelijk was voor de gestelde doelen. Na slechts enkele weken was hun bounchrate met een ruimte 20% gedaald, brachten bezoekers meer tijd door en bezochten meerdere pagina’s op de website dan voorheen.

Project bekijken ›

Verdieping

Wil je meer te weten komen over Growth-Driven Design? Bekijk dan de informatie website en download daar tevens de handboeken. Ook kun je, net als ik, een certificering in Growth-Driven Design behalen op HubSpot Academy of kom direct in contact voor consultancy of projectwerk.


Robin Tepe

Robin Tepe

Ik ben een interaction designer en ik deel mijn liefde en kennis over design, marketing, techniek en innovatie graag met iedereen op dit blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *