De rol van een user experience designer zou er met de komst van non-interface apparatuur over tien jaar weleens heel anders uit kunnen zien dan dat de meesten dat nu voor ogen hebben. En de rol van een user interface designer zou minder belangrijk worden, als deze dan nog bestaat.

User experience design (UX design) is het proces wat zich richt op alles wat te maken heeft met de interactie van een gebruiker met een product.

Een user interface designer is iemand die de interface van een website (of andere digitale omgeving) ontwerpt, met het doel deze zo gebruiksvriendelijk mogelijk te laten functioneren. De user interface wordt ook wel gebruikersomgeving genoemd: het vormt in feite de koppeling tussen gebruiker en systeem.

Technische Ontwikkeling

Als UX-designer is het jouw verantwoordelijkheid om de beste ervaring van een digitaal product te verzorgen. Maar uitgaande van de huide revolutie in de techniek kan de vraag gesteld worden: “Welk percentage technische producten zullen over tien jaar nog over een interface beschikken?”  Ik denk dat dit percentage lager ligt dan er nu verwacht wordt. Het feit dat designers altijd hun tijd vooruit moeten zijn, is zich nu al aan het beproeven. Wanneer je als UX-designer niet al bezig bent met het bedenken van een goede conversatie UI, chatbots en Non-Interface UX dringt de tijd om je hierin te verdiepen, voordat het te laat is.

Wanneer de klant nu of over tien jaar een slimme speaker besteld, tegen een robot praat of de lampen automatisch wil laten regelen is het van groot belang dat de ervaring met de techniek en het merk goed is, ookal is er geen display met een candy-layout.

Feedback

Zoals bekend speelt feedback een grote rol in de ervaring van de klant. Wanneer er goede reactie volgt op de actie, is dit al een grote stap in de richting van een prettige gebruikerservaring. Echter, hoe kan goede feedback gegeven worden als er geen interface beschikbaar is?

Apple heeft onlangs de HomePod aangekondigd. Een slimme speaker welke enkel doormiddel van spraak (Siri) bedienbaar is. Maar, enkel geluid was blijkbaar niet genoeg om de gebruikers van feedback te voorzien. Aan de bovenkant van de speaker is een laag-resolutie kleurenscherm aangebracht om de gebruiker van feedback te voorzien wanneer de speaker luistert. Zelfs het meest waardevolle hardwarebedrijf is het dus niet gelukt om de UX zonder scherm vlekkeloos te doen verlopen.

Zo ook hebben Amazon Echo en Google Home een vergelijkbare wijze van “I’m listening” feedback.

Maar wat als we zometeen allemaal met ons hand in de lucht een bepaalde beweging moet maken om het licht in te schakelen? Enkel een sensor en gekoppelt lichtsysteem is op dat moment de enige beschikbare hardware om de gebruiker van feedback te voorzien. Wanneer de actie succesvol is, is de feedback dat ook. Wanneer de sensor opmerkt dat de juiste handbeweging gemaakt wordt reageren de lichten hierop. Als de handbeweging niet duidelijk is kan er een lichtsignaal gegeven worden zodat de gebruiker weet dat de handeling eventueel herhaald moet worden. Maar wat als de sensor de handbeweging niet opmerkt? Wanneer er daarna geen response gegeven wordt gaat dit ten koste van de UX. Het is belangrijk om aan deze vraagstukken te werken en oplossingen te bedenken voor degelijke non-interface systemen.

GUI Wereld

Het is vreemd om te bevatten dat er over enkele jaren waarschijnlijk minder interfaces bestaan dan vandaag de dag omdat fabrikanten de neiging hebben om overal een scherm op te plakken. Een auto gaat tegenwoordig vaker over de interface van het infotainment-systeem dan de performance. Zelfs koelkasten en de deur van vergaderruimtes moeten over een interface beschikken.

Meeting Room Display
Ik wil niet zeggen dat displays negatief zijn maar een gebruiker kan op veel momenten een taak sneller volbrengen wanneer er geen display aanwezig is maar andere soft- en hardware welke op de achtergrond functioneerd zonder dat de gebruiker hierma lastig gevallen hoeft te worden. Zelf heb ik ook een Operated System voor een Smart Fridge ontwikkeld (project bekijken).

Voorbeeld

Een aantal bedrijven zoals Google hebben smartphone apps gemaakt om klanten via NFC te laten betalen.

NFC (Near Field Communication) is een draadloze manier om kleine hoeveelheden informatie uit te wisselen binnen een straal van 10 centimeter. De chip in je mobiel communiceert met een ander NFC-apparaat, zoals betaalsystemen of smartphones.

Dit proces verloopt als volgt:

  1. Klant loopt winkel binnen.
  2. Besteld een sandwich.
  3. Neem smartphone uit zak.
  4. Schakeld de telefoon aan.
  5. Veegt om te ontgrendelen.
  6. Toets pincode, scant vinger of moet recht in de camera kijken met hoop van zegen.
  7. Veegt door een zee van iconen om de Google Wallet app te vinden.
  8. Tikt op het gewenste icoon.
  9. Wacht tot de app geladen is.
  10. Kijkt naar de app en probeert te herinneren hoe de app ookal weer werkt.
  11. Maakt een goede gok op welk menu-item er getikt moet worden om de gewenste creditcard te kiezen.
  12. Swyped om de gewenste creditcard te vinden.
  13. Tikt op de gewenste creditcard.
  14. Vind de NFC-scanner naast de kassa.
  15. Tikt met zijn smartphone op de scanner.
  16. Zit en eet zijn sandwich.

Wanneer wij het display zouden vervangen door andere technieken zou een userflow als volgt kunnen verlopen:

  1. Klant loopt winkel binnen.
  2. Besteld een sandwich.
  3. Zit en eet zijn sandwich.

NFC Payment

Bepaalde handelingen zouden simpelweg opgelost kunnen worden met minder interactie. Een auto kan ontgrendelen bij het reiken naar de deurklink, een tv kan inschakelen wanneer je er naartoe loopt en een alarmklok kan zichzelf inschakelen aan de hand van jouw agenda.

Zelfs een auto kan laten weten wanneer er iets fouts gaat, en kan zelf handelingen verichten wanneer nodig (voetgangersdetectie, lane assist, geautomatiseerd parkeren, etc. deze manier van belevenis zou verder doorgevoerd kunnen worden met meerdere technieken en aparaten zonder de vereisten van een interface.

Conclusie

Als UX-designer is er in de toekomst de nobele taak om techniek meer geautomatiseerd te doen werken maar de gebruiker nogsteeds het gevoel van controle te verschaffen. Bepaalde interactie waarbij andere techniek een stap voor de interface kan bieden om zodoende een meer naadloze UX te verschaffen zullen in de toekomst in veelvoud gebruikt worden. Het is tijd om ogen en oren open te houden en voor een probleemoplossing niet direct te denken aan een interface-solution.


Robin Tepe

Robin Tepe

Ik ben een interaction designer en ik deel mijn liefde en kennis over design, marketing, techniek en innovatie graag met iedereen op dit blog.

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *