QR-codes waren er al ruim tien jaar voordat de smartphone in opmars kwam. In 1994 werd deze uitgevonden door een Japans bedrijf met de oorspronkelijke bedoeling om auto-onderdelen te identificeren maar daarna verliep er een aparte ontwikkeling. Hoe zit het met QR-codes in 2018?

Azië

Als we het over QR-codes hebben, dan hebben we het over Azië. Deze zijn hier namelijk dé manier om offline te verbinden met online. Ze gebruiken QR-codes als oplossing voor bijna elke digitale interactie in de offline wereld. Zo worden er vaak op reclameborden QR-codes geplaatst, kun je er met QR-codes in winkels betalen, kan je er elkaar mee volgen op sociale media maar ook snel mailen of bellen. Dit is slechts een greep uit wat mogelijk is met een relatief simpel patroon waarmee veel informatie gedeeld en opgeslagen kan worden vanuit de offline wereld.

Leven zonder QR-codes

Als QR-codes zo geweldig zijn, waarom lopen wij er hier in het westen dan niet warm voor? Voor zover is er ook geen alternatief voor deze techniek (als deze nodig zou zijn).

Op dit moment doen wij het dus gewoon zonder wat er in resulteert dat wanneer wij een reclame poster maken over een app wij er maar gewoon op de gok op moeten geloven dat elke geïnteresseerde dusdanig geïnteresseerd is om de app op te zoeken en deze ook daadwerkelijk te vinden om deze vervolgens te downloaden.

Niet erg efficiënt, aangezien een QR-code ervoor zou kunnen zorgen dat de matig geïnteresseerden eerder actie ondernemen, de adverteerder niet langer afhankelijk is van de kwaliteit van de zoekmachines welke gebruikt worden en de marketeer doormiddel van QR, CTR statistieken kan raadplegen.

CTR (Call Trough Rate) is het aantal klikken of doorverwijzingen welke worden gemaakt, uitgedrukt in een cijfer of percentage. Met dit statistiek kan de effectiviteit en de relevantie worden gemeten.

Doormiddel van deep-linking is door te verwijzen naar de app store welke op dat apparaat beschikbaar is.

Waarom niet hier?

Verbazingwekkend is het wel te noemen dat deze goede techniek in het westen niet langer gebruikt wordt. Er wordt weleens gezegd dat ‘QR-codes zó 2015 zijn’. Maar, is het dan ‘anno 2018′ om de LinkedIn URL op je CV te zetten in plaats van de QR-code generator te gebruiken en het onderstaande te gebruiken:

Verschil zit ‘m in de scanner

De grootste oorzaak van de weinig populaire QR-code in het westen is de manier waarop deze gelezen kan worden door een scanner.

In China gebruikt iedereen WeChat, hét sociale media platform. Iedereen heeft deze app vrijwel constant open staan op zijn of haar smartphone. In WeChat zit de scanner die iedereen gebruikt om de vele QR-codes te ontrafelen. Binnen WeChat zit ook het systeem om de QR-betalingen te voltooien. Zo’n all-in-one app hebben we simpelweg niet hier in het westen. Voor berichten gebruiken we WhatsApp, voor social media Instagram en Facebook en voor betalingen Binq of de bankapp. Het grootste probleem: voor QR-codes moesten we ook een aparte app installeren.

Oplossing: Dankjewel Apple! Sinds iOS 11 zit er een QR-code scanner in de camera app van de iPhone. Dit zorgt voor een miljard meer potentiële QR-code scanners. Enige probleem is dat Apple er nooit iets over vermeld heeft binnen de software of via een advertentie waardoor veel gebruikers niet op de hoogte zijn van deze mogelijkheid, jammer.

Gartner Hype Cycle

Het klinkt misschien raar om een oud fenomeen als een QR-code als hype te beschouwen maar toch lijken er symptomen te zijn dat dit het ooit was. Van 2012 tot 2015 waren QR-codes hot en daarna was het outdated maar toch zie je dat ze langzaam terug komen omdat ze simpelweg veel te goed werken om te negeren. Dit komt neer op de altijd terugkomende Gartner Hype Cycle waarbij QR zich in het westen bij de rode cirkel bevindt, en QR in Azië bij de gele.

Of dit komt door iOS 11? Zou kunnen, maar is niet direct te herleiden. Deze cyclus is zeer vaak voorkomend bij nieuwe technologie, de ene gaat echter sneller door de cyclus heen dan de ander.

Hoe we QR moeten gebruiken

Maar hoe moeten we QR dan gebruiken als we er vanuit gaan dat deze in opkomst is? Aangeraden is om ze in dit stadium enkel optioneel te gebruiken om een taak uit te voeren waarbij vooraf bekend is dat de minderheid van degene die de code zien, ook geïnteresseerd zou zijn in de informatie die de QR-code te bieden heeft.

Gebruik ze daarnaast ook niet overbodig voor enkel een website of informatie die ook in de drukweergave van de QR-code had kunnen passen. Een goed voorbeeld van een plaats waar deze code goed van pas zal komen is de allergenen-kaart  in een restaurant. Door te scannen kan deze worden opgevraagd, maar wanneer iemand niet weet hoe deze werkt is de klant op de hoogte van de optie om het bij het personeel te informeren.

Wanneer je QR-code wilt gebruiken, zorg dan voor de volgende vier vuistregels om tot 173% meer scans te ontvangen:

1. Communiceer met uw klanten

Verzoek de klant met een korte opmerking om de QR-code te scannen, een ‘scan mij’ volstaat.

2. Communiceer de meerwaarde

Welk voordeel heb ik bij het scannen van de QR-code? Voorbeeld: ‘Bespaar 10% met slechts één scan.’

3. Ontwerp uw QR-code zorgvuldig

Voorzie uw QR-code met een logo, en wek vertrouwen en interesse bij uw doelgroep.

4. Zo groot moet het zijn

Houd u aan een minimale grootte van 2 x 2 cm. Dat uw gloednieuwe telefoon de QR-code in 1 x 1 cm kan scannen, betekent niet dat een oudere smartphone dat ook kan.

Conclusie

QR-codes zijn voor technologische begrippen al oud. Desondanks is er geen vervanger voor, en hier lijkt ook geen vraag voor te zijn. Ze zijn erg populair in Azië waar ze tevens ook zijn uitgevonden maar hier in het westen lijkt de hype voorbij, of toch niet? Misschien lopen we achter op de Gartner Hype Cyclus of misschien gaan we ze wel nooit gebruiken. Er is niks mee en het is niet outdated om ze in te zetten bedoeld voor een kleine doelgroep. Gebruik zo nodig uitleg in een paar woorden dat de iPhone camera gebruikt kan worden en gebruik de vier tips voor een fresh 2018-look.


Robin Tepe

Robin Tepe

Ik ben een interaction designer en ik deel mijn liefde en kennis over design, marketing, techniek en innovatie graag met iedereen op dit blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *