Dat we met userdata een goede user experience kunnen behalen en een grotere conversie kunnen bereiken is voor ons alle al bekend. Maar met userdata kunnen we verder gaan door deze informatie met elkaar te verbinden om op deze manier een perfecte omni-channel experience aan te kunnen bieden.

Omni-Channel, ofwel de geëvolueerde variant van multichannel. De focus wordt verlegd naar een afgestemde ervaring voor de klant. Welk kanaal de klant ook gebruikt, computer, mobiele telefoon, de fysieke winkel of reclamemateriaal, de content én analyses van de klant dienen in deze gevallen op elkaar te zijn afgestemd.

User – Omni-Channel Correlatie

Een belangrijk aspect van strategische marketing zijn doelgroepbepalingen. Deze worden altijd aan het begin gemaakt en vaak wordt hierbij ondervonden welke kanalen (channels) het beste werken en het meest populair zijn bij de target market. Maar steeds vaker is de doelgroep breder. Neem bijvoorbeeld een bedrijf als de Nederlandse Spoorwegen. Wat is hierbij de doelgroep? Aan de hand van userdata kan een veel specifiekere manier van kanaalbepaling toegepast worden. Zo zouden reizigers tussen de 18 en 29 jaar via Instagram benaderd kunnen worden maar is Facebook een betere strategie voor een bredere doelgroep.

Iedereen op E-Mail

E-Mail is een alles omvattende dienst. Althans, wordt gedacht. Feit is dat er geen harde cijfers van e-mail en leeftijd beschikbaar zijn. Omdat er vaak belangrijke en zakelijke informatie via e-mail verspreid wordt zou het doen vermoeden dat ‘iedereen’ op e-mail zit. Maar dat het lijkt alsof iedereen een e-mail adres heeft betekend dit niet dat iedereen maar via e-mail bereikbaar is. Daarbovenop zit nog een belangrijke factor.

Device Usage

Om binnen de kop e-mail te blijven is het belangrijk om de gewenste doelgroep te koppelen aan het gebruik van apparaten want “Waar bekijkt mijn doelgroep die e-mail dan op?”.

Mobile opens accounted for 46% of all email opens, followed by webmail opens at 35%, and desktop opens at 18%. – Litmus “Email Client Market Share Trends” (Jun 2018)

61% of email opens occurred on mobile, 15% on desktop and 24% in a webmail client. – Adestra “Top 10 email clients” (July 2017)

About 3 in 5 consumers check their email on the go (mobile) and 75% of say they use their smartphones most often to check email. – Fluent “The Inbox report, Consumer perceptions of email” (2018)

Informatie als de bovenstaande is belangrijke kennis voor het opzetten van een omnichannel marketing-strategisch plan. Belangrijk is om het bovenstaande als gemiddelde uitslag te bekijken. Het kan dus zijn dat deze voor jouw doelgroep anders is. Gaat het om een relatief jonge doelgroep? Ga er dan vanuit dat meer dan 70% jouw e-mail op een mobiel apparaat geopend gaat worden. Zorg er dus voor dat deze daarvoor geoptimaliseerd is.

Offline

Ook de offline-wereld speelt een rol binnen een goede omnichannel user experience. Hierbij is het belangrijk om een goede beslissing te maken als het gaat om de ‘call to action’.

Call to action (oproep tot actie), oftewel CtA, is een begrip dat gebruikt wordt in marketing om potentiële kopers na het ontvangen van een reclameboodschap tot een specifieke handeling over te halen, zoals het bestellen van het product, het bellen van een telefoonnummer of het downloaden van een white paper.

Meestal staat er een website (of specifieker: een link) als CtA. Vaak wordt hiernaar verwezen zonder goed na te denken of de doelgroep hier behoefte aan heeft. Vaak gebruiken zorginstanties of producten/diensten met een oudere doelgroep ook een link. Maar is dit wel verstandig wanneer wij naar de cijfers kijken?

Door het gebruik van een verkeerde CtA kan de doelgroep geen handeling ondernemen met als resultaat lagere conversie.

In kaart brengen

Hamvraag is natuurlijk: ‘Hoe breng ik mijn doelgroep dan goed in kaart?’. Spoiler alert: Kijk niet alleen naar de Google Analytics statistieken. Ze zijn erg handig maar behoud in gedachten dat deze enkel gaat over de gekoppelde website of app. Misschien heeft jouw target market wel helemaal niet de kans gehad om zover te komen. Vanuit eigen perspectief heb ik het makkelijk: Als interaction designer ga ik er voor het gemak vanuit dat mensen en bedrijven die naar mij zoeken toegang hebben tot het internet. Ik verwacht hen op LinkedIn als belangrijk social media netwerk voor zakelijke communicatie. Maar is dit voor jouw onderneming ook het geval?

Userdata als Verdienmodel

Wanneer je kijkt welke potentie userdata heeft om een goede conversie te behalen is het misschien minder vreemd waarom grote online dienstverleners zoals Google en Facebook massaal de ingezamelde userdata als verdienmodel gebruiken. Voor degene die weten wat het waard is zijn de gespendeerde euro’s aan deze tech-giganten het dubbel en dwars waard. Ik zou kunnen stellen dat het gunstig is om van deze data gebruik te maken maar dit is in deze tijd en enkele ‘schandalen‘ (in mijn optiek geen schokkend nieuws) verder aan de bedrijfswaarden om deze data te willen gebruiken binnen de marketingstrategie.

Conclusie

Userdata is er in overvloed maar om een echte omnichannel-expert te zijn is het verstandig om niet enkel af te gaan op statistieken van digitale producten. Het kan zijn dat jouw target market zich daar helemaal niet bevindt. Al dit zo is, hou dan rekening met de CtA. Voeg eventueel een adres of telefoonnummer toe in plaats van een website link. Denk bij digitale marketing goed na over het gebruik van het juiste kanaal en pas deze aan, aan de hand van de doelgroep die passend is voor de campagne. Algemene en gemiddelde statistieken zijn gemakkelijk op het internet te vinden maar leef jezelf als marketeer in want jij kent jouw klant het beste, alhoewel er altijd een onverwachte doelgroep via een ander kanaal op de loer kan liggen.


Robin Tepe

Robin Tepe

Ik ben een interaction designer en ik deel mijn liefde en kennis over design, marketing, techniek en innovatie graag met iedereen op dit blog.

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *