Sinds ik werkzaam ben bij het innovatielab gaat het al een geruime tijd over Voice User Interface (VUI). We zetten vol in op voice applicaties en zoeken via je assistent. Maar is voice wel de nieuwe smartphone en hoe kunnen we hier een conclusie uit trekken?

De opkomst van voice

Voor zover voice door het publiek bekend is gaan we al snel naar Siri in 2011. Alhoewel Apple het wiel vaak niet uitvind maar bestaande uitvindingen perfectioneert, was dit met voice precies het tegenovergestelde. Ze waren er het eerst bij maar een daverend succes was het niet te noemen. Wat hét verkooppunt van de iPhone 4s moest zijn liep uit als een functie waarbij iedereen tot op de dag van vandaag beweerd dat het vaker niet dan wel werkt. Redelijk onterecht trouwens, want sinds 2018 is het Apple gelukt om Siri naast Google Assistent te positioneren als beste assistent, zonder het afluisteren van mensen. Het bewust gebruiken van een voice assistent hebben we te danken aan Amazon Alexa (2014) en Google Assistent (2016). Lees: Mijn eerste ervaringen met de Nederlandse Google Assistent.

Slimme Speakers

Het device waar mensen snel aan denken bij voice zijn de slimme speakers. Ook al lijkt het er misschien op dat bijna niemand deze nog heeft, liegen de cijfers er niet om: Zo is de slimme speaker de snelst adopterende technologie ooit en is Nederland het land waarbij de Google Home nog nooit zo snel over de toonbank ging. Aan het einde van de dag betekent dit wel dat slechts 5% van de huishoudens een slimme speaker heeft staan en dat er in Nederland vanwege de afwezigheid van de Amazon Echo en de Apple HomePod ook geen andere keuze is dan deze welke Google te bieden heeft.

smart-speaker-adoption

Gebruik van voice versus de smartphone

Een vluchtige blik door een treincoupe is al voldoende om te bevestigen dat de smartphone lijkt op een onvervangbaar apparaat. Voor sommige zelfs een premiere levensbehoefte in de vorm van een verslaving. Een beetje vergelijkbaar met alcohol op het werk en roken in een ziekenhuis. Als we kijken naar waar mensen gebruik maken van assistenten staat de auto op nummer 1 met 51%. Publieke plaatsen zoals het OV (6%) en op werk (1%) zijn minder populair. Dit staat enigszins haaks met de smartphone welke erg veel zo niet ten alle tijden in het OV en op werk gebruikt wordt.

Interacties met voice

Er is door voicebot.ai uitgebreid onderzoek gedaan naar hoe mensen hun smart speaker gebruiken. Het lijkt er op dat voice een eigen manier van interactie heeft gevonden welke zich voornamelijk focussed op het stellen van een vraag, het luisteren naar muziek en het controleren van het weer. Waar de smartphone hedendaags een groter portfolio heeft met mogelijkheden was dit in de beginjaren ook niet het geval. Rond deze tijd werd met een smartphone meestal gebeld, gebruik gemaakt van de browser en berichtendiensten. Hetzij in een andere vorm is dit ook met een smart speaker mogelijk. Waarschijnlijk gaan we in de toekomst nog wel meer doen met onze smart speaker, zoals producten bestellen.

De fundamentele verschillen

Als we voice met de smartphone vergelijken springen er de volgende verschillen direct in het oog:

  1. Voice gebruik geen visuele communicatie.
  2. Winkelen kan alleen gericht, niet oriënterend.
  3. Voice kan persoonlijk worden, maar is dit (nog) niet.

Google herkend deze gebreken en stelt dat deze op te lossen zijn met een scherm. De Google Nest Hub om precies te zijn. Je zou zeggen dat het dan een kleine iPad wordt die op één plek blijft staan maar niets is minder waar: De software is wel degelijk om de assistent heen gebouwd en met een duidelijke focus op de gebruiker en de informatie welke de gebruiker op dat moment van de dag wilt zien. Hierbij blijkt dus ook dat het gebruik zich niet onderweg maar thuis (niet in de auto) afspeelt. Voice groeit dus misschien wel als kool, maar zal naar verwachting haar eigen plekje op, of naast de smartphone krijgen.

 

Meer weten over voice?

Open Voice is een community van professionals die altijd op de hoogte willen zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van voice. Schrijf je in voor de nieuwsbrief of bekijk opkomende evenementen.


Robin Tepe

Robin Tepe

Ik ben een interaction designer en ik deel mijn liefde en kennis over design, marketing, techniek en innovatie graag met iedereen op dit blog.

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *